sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Ylpeä suomalainen, täällä näin.

Mä oon ihan mielettömän onnekas. Oon täällä tajunnu kuinka erilainen suomalainen kulttuuri on. Tänne tullessani ajattelin "mä olen Jenny Suomesta, maasta jossa ei oo edes Abercrombien liikettä ja ollaan eristyksissä kaikesta." Nyt mä en vois olla ylpeempi omasta maastani, siitä kuinka mä SAAN sanoo "I'm Jenny and I'm from Finland". Pieni maa, mutta suuri ylpeyden aihe!

    USA, Michigan

Oon myös ymmärtäny sen kuinka matkustamisella rikastuu. Mun vanhemmille on aina ollu tärkeetä se et me lapset ymmärretään myös muita maita ja niiden kulttuureja. Mä rakastan matkustamista ja tunnen itteni onnekkaaksi että mulla on siihen mahdollisuus. Se on tehny musta myös niin paljon vahvemman ja rohkeemman ihmisen. Esimerkiksi tän vaihtovuoden aikana oon ymmärtäny niin paljon asioita. Se on opettanu mua, niin hyvällä kuin pahallakin.


    Turkey, Alanya

Tänne tullessani odotin et amerikkalaiset on tosi äänekästä ja ystävällistä kansaa. Noh, niinhän nää onkin, äänekästä kyllä, mutta ystävällisyys riippuu ihan täysin ihmisestä. Itse henkilökohtaisesti oon törmänny täällä siihen et joihinkin ihmisiin ei pysty luottamaan, vaikka kuinka sanoo et älä kerro tätä eteenpäin, hetken päästä joku tulee kysymään et onko sulle oikeesti tapahtunu tämmöstä. Jos joku on raskaana ja se kertoo sen parhaalle kaverilleen, yleensä siitä kyllä muutamassa viikossa tietää koko koulu. Tässä asiassa respectiä suomalaisille! 


    England, London

Sit yks asia josta oon oikeesti tosi yllättyny on se et osalta näistä ihmisistä puuttuu täysin semmonen yleissivistys. Kuulin yhden tytön kysyvän tosissaan et onko New York myös osavaltio. Yksi henkilö kymmenestä tiesi mikä on Formula. Oikeesti? Yksi poika väitti Aasian olevan maa, samoin Euroopan ja Afrikan... Maailmanloppua ja ilmastonmuutosta pidetään aivan täytenä paska puheena. Ja jotkut näistä  on aivan tietämättömiä eläinkokeista ja kuinka esim. kaneja käytetään ripsivärien testaamisessa. Osalla näistä on myös tosi outo asenne tulevaisuuteen. Yksi mun opettajista sanoi et "onko sillä väliä mitä me tehdään nyt, kun kuiteskaan me ei eletä sillon kun maailmanloppu tulee." Joskus tunnen itseni näiden keskellä yllättävän viisaaksi ja sivistyneeksi.

   USA, Michigan

Osa näistä valittaa myös tosi oudoista asioista välillä. Bensa on ehkä suurin valittamisen aihe mitä täällä kuulen. Bensa on kuulemma niin super kallista. Aluks ajattelin et no onhan se ny aika kallista 1,89$ litralta. Pari kuukautta sitten tajusin kuitenkin et nää käyttää galloneita... Gallon on 3.785 litraa... Eli nää saa tankin täyteen about 20$... Järkytyin kun tajusin et bensaha on täällä älyttömän halpaa. 55 litran tankkiin menee Suomessa suurin piirtein 95€ niin täällä vähän yli 40 litran tankkiin menee tosiaan vähä yli 20$... Ja näille se on ihan mielettömän paljon. Outoo ku Suomessa sillai bensasta ei valiteta läheskään näin paljon, vaikka se on niin paljon kalliimpaa siellä.
Toinen mistä nää valittaa paljon on verot... 

    Caribbean, St. Martin

Sit tämmönen et jotkut ihmiset on oikeesti tosi laiskoja, jossei niitä huvita tehdä jotain, ne ei tee sitä. Koulussa matematiikan läksyjä ei jakseta tehdä ja osaa näistä ei kerta kaikkiaan kiinnosta vaikka sais huonoja numeroita kursseista. Sit ihmetellään kuinka mä jaksan opiskella ja tehdä läksyni, rehellisesti sanottuna siinä ei kauheesti jaksamista tarvita kun läksyjä on 10 kappaletta ja asia on samaa mitä ite oon puoliks käyny jo yläasteella... Sit jotkut opettajat ei jaksa katella samoja naamoja kahta vuotta peräkkäin, joten vaikka oppilas olis kuinka huono, se pääsee luokaltaan. Just kuulin tämmöisen meidän koulusta et oppilaille annetaan vastauksia kokeissa, jotta ne pääsisi seuraavalle luokalle. Suomi on koulutuksen ihmemaa sanon minä. Kaipaan fiksuja ihmisiä ja odotan sitä kun saan taas kysyä tyhmänkin kysymyksen, mutta saan siihen vastauksen aivan varmasti.


    USA, New York

Kaiken kaikkiaan oon onnekas. Nää ihmiset on avoimia, nää tietää miten nauraa ja täällä todellakin itsetunto kasvaa. Se muutos mitä täällä on itsetuntoon tullu on suuri. Suomessa sitä pidetään itsekeskeisenä jos sanoo olevansa kaunis. Täällä se on normaalia ja jokapäivästä. Tän vuoden jälkeen mä tuun olemaan varmaan koko ajan höpöttävä tyttö, jonka elämässä tapahtu jotain niin uskomatonta et sitä ei voi ees kuvailla. Mä lähdin tänne itsevarmana, mutta lähden takasin täältä itsevarmempana. Saatan nyt teidän korvaan kuulostaa itsekeskeiseltä, mutta ensimmäistä kertaa voin sanoa että mä olen kaunis, ja uskokaa tai älkää, mut se on mielettömän ihana tunne! 



Mä lähdin yksin. Mä olin tarpeeks rohkee lähtemään ja näkemään maailmaani yksin. Nyt mulla on toinen elämä tällä puolen maailmaa ja mä oon mielettömän ylpee itestäni. Mä voin vihdoin sanoo et löysin ainakin palasen itsestäni tällä matkalla.


   Finland, Virrat


Ikinä ei saa kuitenkaan unohtaa missä omat juuret on. Palaan aina välillä muistelen tota yläpuolella olevaa maisemaa. Hiljaisuutta. Laineitten liplatusta. Auringon laskua. Suomea. 

Mun koti on Suomessa, mun sydän kuuluu Suomelle ja nyt mä myös tiedän et se on paikka missä mä haluan elämäni elää. Olkaa onnellisia te suomalaiset, te ette ymmärräkään kuinka onnekkaita ootte. Mun piti matkustaa toiselle puolelle maapalloo ymmärtämään et mun sydän kuuluu Suomelle, AINA.



-ylpeä suomalainen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti